Komunikacja w firmie – jak ją ulepszać?

Na prawidłowe funkcjonowanie firmy wpływ ma wiele różnych czynników, a to oznacza, że powinniśmy dążyć do tego, żeby one wszystkie działały na jak najwyższym poziomie. To też oznacza, że musimy się przyjrzeć temu, jak wygląda w naszej firmie komunikacja. Czy jest ona jasna i rzetelna, czy może należy w niej coś poprawić. Jeśli będziemy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, to istnieje spora szansa, że uda nam się tutaj odnieść sukces.

To jest istotne

Przede wszystkim jeśli chcemy, żeby nasza efektywna komunikacja w firmie była jak najlepsza, to musimy dopilnować, aby wszystko w niej było jasne i rzetelne. Pracownicy, którzy otrzymają od nas jakąś informację, muszą wiedzieć co mają robić i czego się od nich oczekuje. Im lepiej będzie przekazany taki komunikat, tym mniejsze będzie prawdopodobieństwo, że będzie dochodziło do jakichś pomyłek. Co więcej, warto dopilnować, aby taka komunikacja była obustronna.

To oznacza, że my dajemy jakieś zadanie, ale warto posłuchać co myśli o nim pracownik, czy ma jakiś inny pomysł na jego wykonanie i przede wszystkim, czy prawidłowo zrozumiał to, czego od niego oczekujemy. Oczywiście będziemy musieli się tutaj nastawić nie tylko na pozytywne opinie, ale również na te negatywne, nie mniej dzięki takiej komunikacji, będzie istniała większa szansa na to, że nasza firma faktycznie będzie się rozwijała w taki sposób jak chcieliśmy.

Dobierzmy odpowiednie narzędzia

Musimy pamiętać, że komunikacja to nie tylko rozmowa. To również maile, telefony, pagery, tablice ścienne czy ulotki. Jednak żeby takie narzędzia komunikacji miały sens i się sprawdziły, muszą one być dopasowane do odbiorców, muszą być dla nich ciekawe i wygodne w obsłudze. Dlatego może się okazać, że lepiej sprawdzi się prezentacja, albo film, na którym będą zamieszczone wszystkie najważniejsze informacje. Dodatkowo trzeba podkreślić, że taka komunikacja powinna być przygotowana w taki sposób, aby poza przekazywaniem najważniejszych informacji, była również motywacją do lepszej pracy i pokazywała pracownikom, że faktycznie są ważni dla firmy i że dostrzegamy ich zaangażowanie w wykonywanych zadaniach. Im lepsza będzie komunikacja w zespole, tym czytelniejszy będzie przekaz, a więc tym łatwiej będzie wykonywać polecone zadania.

Co więcej, trzeba również podkreślić, że dobra komunikacja odbywa się w obydwie strony, a to oznacza, że nie tylko trzeba w niej dawać jasne komunikaty, ale również słuchać tego, co na ten temat mają do powiedzenia inni, zwłaszcza jeśli mogą znać się na danym zagadnieniu nie tylko od strony teoretycznej, ale również praktycznej.

www.zaganczyk.com.pl